وکلای برتر

مشاوره حقوقی با بهترین وکلای ایران و تهران در وکلای برتر

وکلای برتر

مشاوره حقوقی با بهترین وکلای ایران و تهران در وکلای برتر

حق ملاقات با فرزند

پنجشنبه, ۳ فروردين ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰ ق.ظ

حق ملاقات با فرزند : همانگونه که میدانید حضانت طفل تا هفت سالگی با مادر است. چنانچه کودک پسر باشد تا پانزده سالگی و چنانچه دختر باشد تا نه سالگی حضانت با پدر است.

باید بدانید که هیچکدام از این موارد قطعی نیست و قانونگذار به قاضی این اجازه را داده است که در مواردی که خود صلاح میداند و مصلحت طفل ایجاب میکند حضانت را به والد دیگر واگذار کند (به دلیل همین پیچیدگی توصیه میشود که در پرونده های حضانت از وکیل متخصص استفاده شود).

حق ملاقات با فرزند
توجه داشته باشید که پس از رسیدن فرزند به سن بلوغ دیگر بحث حضانت مطرح نیست و قانون این اختیار را به خود فرزند داده است که با هر کدام از والدین که خود میخواهد زندگی کند.

واضح است که والدی که حضانت طفل بر عهده ایشان نیست از نظر قانون این حق را دارد که ملاقاتهای هفتگی با فرزند خود داشته باشد.حال این ملاقاتها در موارد بسیاری به دلیل خللی که والد دیگر در آن ایجاد میکند محل اختلاف میان والدین قرار میگیرد که ما در اینجا احکام آن را برای شما تشریح میدهیم.

باید توجه داشت که لزوما پس از طلاق از حضانت و حق ملاقات طفل صحبت نمیشود بلکه گاه والدین به هر دلیلی جدا از هم زندگی میکنند یا در حال انجام امور مربوط به طلاق هستند که طبعاً در این زمان هم کودک و هم والد نیاز به ملاقات دارند.

نکته:بحث حضانت و ملاقات طفل لزوما مربوط به پس از طلاق نیست بلکه ممکن است که والدین در پروسه طلاق باشند یا به هر دلیلی جدا از هم زندگی کنند.

اگر والدی که حضانت طفل بر عهده ایشان است مانع از ملاقات والد دیگر شود خواهان ملاقات میتواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت درخواست ملاقات طفل از دادگاه بخواهد که برای ایشان زمان و مکان مشخصی را چهت ملاقات تعیین کند.

در این خصوص خواهان حتی میتواند درخواست صدور دستور موقت بدهد که دادگاه خارج از نوبت و ظرف کمتر از یک هفته نسبت به ملاقات تصمیم بگیرد.

قانونگذار عدم اجازه ملاقات را جرم انگاری کرده است پس توجه داشته باشید که عدم اجازه ملاقات جرم است.

قانون حمایت خانواده مقرر میدارد: “هرگاه مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و درصورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می شود”.

نکته:عدم اجازه ملاقات طفل با والدین خود جرم است و متخلف مطابق قانون مجازات میشود.

همچنین قانونگذار در ماده ۴۰ قانون حمایت خانواده در مورد ملاقات والدین با فرزند خود بیان میدارد: “هرکس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادرکننده رأی نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت می شود”.

لازم به ذکر است که حق ملاقات با کودک صرفا مختص والدین نمیباشد بلکه خویشان و نزدیکان کودک (پدر،جدپدری،و سایر خویشان) نیز مطابق قانون میتوانند از دادگاه درخواست ملاقات با کودک را داشته باشند.

سوالات رایج حق ملاقات با فرزند

من و همسرم طلاق گرفتیم و دادگاه حضانت دختر پنج ساله مان را به من داده است. با توجه به اینکه همسرم معتاد است و ممکن است به فرزندم آسیب بزند باید چکار کنم؟

در این مورد شما میتوانید از دادگاه درخواست کنید که محل ویژه ای که تحت مدیریت بهزیستی است و برای این امر اختصاص داده شده است را جهت ملاقات پدر و فرزندش تعیین کند.دقت داشته باشید که برای اینکه رضایت دادگاه را جهت این امر جلب کنید حتما باید اعتیاد یا لااقل سوء رفتار همسرتان اثبات شود.

در همسایگی ما مردی با یک کودک ده ساله زندگی میکند که مادر کودک پارسال فوت کرد. مرد روزانه کودک را کتک میزند و همه همسایه ها هم از این امر مطلع هستند چکار میتونم بکنم؟

مطابق قانون در در صورت عدم مواظبت طفل و یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که کودک تحت تربیت اوست دادگاه میتواند به تقاضای نزدیکان کودک، قیم آن،یا ریاست دادگستری شهرستان کودک رابه هر شخصی که صلاح میداند واگذار کند. پس شما میتوانید یا از یکی از بستگان بخواهید که جهت سلب حضانت از پدر دادخواست ارائه دهد یا با تماس با اورژانس اجتماعی (به شماره ۱۲۳) از آنها بخواهید که از دادگاه تقاضای سلب حضانت نمایند.

  • سارا حسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی